diumenge, 20 d’abril de 2008

Colombo? Colom? Colón?

Charles J. Merrill és professor d'espanyol a la universitat Mount St. Mary's, als Estats Units. És expert en literatura catalana medieval i ha col·laborat amb el canal Discovery Channel. Aviat publicarà 'Solving the enigma of Colombus' origins', en què sosté que Colom era català, nascut en una família 'hostil a la dinastia que governava el seu país'. L'investigador va passar un any a Cervera estudiant els orígens de l'almirall.
L'origen de Colom és, efectivament, un enigma. La suposada procedència genovesa de l'almirall queda en entredit per dos motius:
1. no hi ha cap prova irrefutable que la demostri de manera incontestable, i
2. tampoc no n'hi ha cap que faci inviables teories sobre altres procedències, entre elles la catalana.
Al cap i a la fi, si hi ha qui dubta que l'home arribés realment a la lluna aquell juliol del 69, com no hem de dubtar de la procedència de Colom si no hi ha cap documentació, cap prova que la deixi clara? A més, la història l'escriuen sempre els guanyadors que, en aquella època i posteriors, no eren precisament catalans.
En teniu alguna opinió, d'aquest tema?

Colombo? Colom? Colón?
School children around the world are taught that Christopher Columbus was Italian, or, more precisely, a Genoese who sailed to the New World because the Spanish sovereigns gave him the money for the project. The idea that Columbus was Italian also fits well with some histories of the Renaissance, which hold that Italy was the birthplace of the Renaissance and that it spread from there.
But what if Columbus were born somewhere else? What if he were Catalan? Such a finding could have far-reaching implications for historical scholarship and for national identities. In fact, it could provide evidence for other historical theories which hold that Italy’s role in the Renaissance may be less prominent than previously thought.
These are some of the implications that stem from Professor Charles J. Merrill’s 40-year program of research to discover the origins of Columbus, the findings of which are summarized in this book. "There‘s no question that some of the proponents of the revisionist theories of Columbus’s origins have been moved by nationalism or other non-scholarly considerations," Merrill writes in the Introduction. "The best of the unofficial theories have been published in books and journals with minimal circulation, often in obscure languages, that take a good deal of effort to find and read. Having taken the trouble to find and read them, I propose briefly to rehearse those alternative theories ... then to give the standard, Italian version and explain ... the objections that have been made to it; and then to expound ... the thesis that I think is most likely to be the true one: namely, that Christopher Columbus was a Catalan, born in the principality of Catalonia, a member of a family hostile to the dynasty that ruled his country".

27 comentaris:

nur ha dit...

Sí, jo tinc una opinió. Sembla que segons els interessos que tinguem poguem fer que algú (Cristòfor Colom o Cristóbal Colón o com es digui en italià) sigui d'un lloc o d'un altre.

Sincerament, tant se me'n dóna d'on fos o si es digués Colom o Colón. Creieu que això canviaria el curs de la història a hores d'ara?

Ah, i una teoria: per què no estudiem la diferent etimologia d'aquest cognom segons que sigui italià, català o espanyol? Si fos italià o català l'etimologia és la mateixa (una au horrorosa que vola. Per si no ho sabies, tinc columbofòbia); si fos espanyol l'etimologia em sembla que és ben diferent. :-P

Sylvie ha dit...

Doncs jo estic amb la Nur. Trbo que hi han enigmes més interessants i realment que fos català o no tampoc canviarà el que va fer (equivocarse!)
Petonetss

quim ha dit...

Jo més val que no escrigui què en penso del tema perquè m'afecta, geogràficament parlant. Crec que esbrinar per què dic això pot ser més interessant que aquesta polèmica.

Puji ha dit...

Vistes les conseqüències que va portar després, casi millor que no fos català, però en qualsevol cas deixa clar que la història no és mai gaire fiable.

Josep Lluís ha dit...

Cristoforo Colombo era genovès, Colón era portuguès, Colom era català, Colón era de Pontevedra, Colom era mallorquí, Colón era jueu...

Hi ha teories per tots els gustos però, si em deixeu triar, qualsevol que l’allunyi d’un origen català em val.

Tot honor i tota glòria del que van fer... per a ells!

Núria ha dit...

Fa uns anys es deia que procedia de Pals i que no es parlava de Palos de Noguer, sinó de Pals, al Baix Empordà.
Però com diu Puji, vistes les conseqüències, millor que no fos català.

Charlie Hi-Hat ha dit...

He de reconèixer que sóc bastant conspiranoic, però justament aquest tema em rellisca bastant. No crec que canvïi res saber realment d'on era.

Sese ha dit...

És curiós l'interés que té la gent de fer seus els herois (?!) i sentir-se orgullós compartir nacionalitat amb algú important.

A mi personalment tant em fa.

Apa, siau

enric ha dit...

El meu pare ja deia, tot mirant l'arribada a la lluna per la TV, que no era veritat, que era un muntatge del americans. El meu pare era nascut a l'any 1910 anarquista i prou antiamericà.
Imagina't esbrinar d'on era en Colom... A Gènova hi ha la casa on asseguren que va neixer allà.
Salut.

zel ha dit...

A mi tampoc em fa res d'on fos, el cas és que va començar un cicle de morts i anorreament de cultures que...Més val no parlar-ne...Petons! Ai, t'he de dir que jo també sóc de les que no puc nominar, em fa com una cosa estranya, em sembla que ens repartim medalletes, i no escric pas per això.

nur ha dit...

Doncs sí, com ja s'ha dit a diversos comentaris, m'estimaria més que fos extremeny, de debó :)

Ferran ha dit...

Amics (no repetiré l'argument que ja he deixat en els comentaris del post ahir al Berlin Chronicles :)
Moltes gràcies per les vostres aportacions. Sense que serveixi de precedent i malgrat quedar-me sol en l'opinió... a mi sí m'agradaria que es descobrís que el navegant va ser català! M'agradaria ni que fos pel trasbals gegantí que crearia a molts nivells. M'ho estic imaginant: la brunete, amb un dels seus habituals atacs d'histèria, aquest cop més gran que mai; els llibres d'història de tot el món arrencant la pàgina 23, on s'explica que un mariner de Gènova blablabla; el National Geographic produïnt nous documentals a velocitat de creuer; i sobretot, sobretot, els dirigents del PP, incapaços de suportar la nova realitat, fent-se l'harakiri a la Plaza Colón (en endavant, Plaza Colom) de Madrid, davant la megabandera pàtria, al crit de Por Ej-panha!
Oh, i tant: Colom, sigues català!

ciro ha dit...

jo sé pràcticament segur que era de Figueres!;-)

Charlie Hi-Hat ha dit...

No ho acceptarien mai. Com l'11-M.

nur ha dit...

Ferran: bah, bah, que se'l quedin i els aprofiti :P

Sergi ha dit...

Benvolgut i estimat Ferran... jo avui discrepo de vós... i mira que em sap greu, perquè generalment coincidim bastant. Però no crec que em fés gaire gràcia que aquest personatge fós català. Només cal veure les barbaritats que es van fer allà... Penso que hauria de ser un "ejpañol de pro" i del Real MadriT... jejejeje. En tot cas, si s'acabés descobrint i/o demostrant que era català, li buscaria alguna mena de relació amb les faccions més ultradretanes del PP, proximitat total a la Monarquia de l'època (tela marinera!) i en lloc de Colom, que es digués Palomo... Com pots veure: "Yo me lo guiso, yo me lo como" Feliç diada de St Jordi amic!
Salut i origens

Ferran ha dit...

Haha!, Ciro, segur que sí! I potser va tenir alguna vinculació amb l'ajuntament de la població? I... mmm... dos fills? :))

En això tens raó, Charlie. També per aquesta raó m'agradaria que fos català i això es fes públic, per veure'ls amb el cul ben apretadet!!

En realitat, Nur i Sergi, entenc perfectament els arguments dels qui esteu "en contra" (que bàsicament sou tots, perquè en aquest tema... M'HE QUEDAT SOL!, haha...

kanuddao's ha dit...

Hey Ferran! fa temps que ja no tinc tant... temps per visitar blogs com abans. En fi, que avui m'he pres un descanset i, sobre el tema, hi ha un historiador (entre friki-historiador-músic -del grup Relk-, tot s'ha de dir) que fa temps que sosté aquesta teoria, o similar. Es diu Jordi Bilbeny. Una altra de les seves teories súperfamoses és que el Lazarillo de Tormes era valencià. Mira't aquesta notícia, escrita per mi, jeje:
http://www.tribunamaresme.com/index.php?pagina=noticias/noticias_articulo.php&id_noticia=4448

També en té d'altres. De fet aquest home està catalanitzant l'origen de la gran majoria de superexits de la literatura espanyola.

Tornant al tema, però, estic amb el que diu en Puji. Vist lo vergonyós que va ser, millor que a la història la cosa hagi quedat com que els catalans no hi vam tenir res a veure, cosa que no podem fer -malauradament- amb el trist episodi del comerç d'esclaus.

En fi.

Una abraçada!

Charlie Hi-Hat ha dit...

Ep! Passa per casa, t'he encarregat un meme!

Ferran ha dit...

Kanu, bentornat a casa teva! (si és que hi ha casa d'algú... :-)
Conec les teories d'en Bilbeny al voltant d'en Colom, però no la de Llàtzer de Tormos! (merci pel link).
Sí, sí, en realitat el vostre punt de vista l'entenc i, de fet, el comparteixo. "L'interès" a demostrar que Colom hauria sigut català rau en el fet que m'encantaria veure les cares dels espanyols. Només per això valdria la pena! :))
Una abraçada berlinesa!

Ai, Charlie, m'has posat deures? Mira que estic KO, jo! :)
Ara passo per casa teva...

DooMMasteR ha dit...

Bé, però Cristofor Colom només va ser el descobridor...

Kostas ha dit...

La procedència de Colon(m) no és una cosa que m'interesi gaire, la veritat no em treu la son. Si em preocupa més el tema de l'arribada a la lluna, cada dia que passa em decanto més a que era mentida.

Ferran ha dit...

Això és veritat, DooM. I, de fet, en realitat ni tan sols ell va ser-ne el descobridor, d'Amèrica. Que els ho demanin als vikings!

Això de la lluna, Kostas... el que em sembla increïble és que, si hi van arribar, ¿com és que no hi han tornat en aquests 40 anys?!? Si hi van poder anar a finals dels 60, encara més "fàcilment" hi haurien hagut de poder anar a finals del segle XX o a aquestes alçades, oi? A mi també em sembla que tot plegat va ser un muntatge.


Sobre el tema "Colom", a manera de conclusió:

* Partidaris de Colom no català: 95%
* Partidaris de Colom català: 5% (bàsicament només jo, hehe)

Dani R. ha dit...

Ostes Kanu, en Bilbeny és del Relk?!
Conec l'historiador i conec el grup de música però no sabia que estaben connectats!

Apunta'm al grup dels de Colom català i rectrificació pública de la Monarquia espanyola.

Ferran ha dit...

Menys mal, ja no estic sol en aquesta lluita! :-)

Jesús M. Tibau ha dit...

Alguns dfensen que Colom era de Tortosa.
A mi, qui realment m'interessa, és l'inspector Colombo

Anònim ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.