diumenge, 16 de març de 2008

SOS

Si hi ha algú a l'altra banda que de qüestions informàtiques en sàpiga una mica, potser em pot ajudar. La cosa és aquesta: visc a Alemanya però utilitzo un portàtil que em vaig comprar a Catalunya. Per això tinc un teclat amb "ç", per exemple, que no trobaria en un portàtil alemany. Però també per això mateix al teclat no hi apareix la "ß", una lletra que en català o castellà no és necessària però en alemany... sí. La pregunta que llenço al ciberespai, a risc de fer evident la meva estupidesa (ep!, només informàtica, òbviament :), és:
¿algú sap si es pot (i "com", si efectivament és possible) incorporar la "ß" a un teclat que no la té? És que cada cop que he d'utilitzar la lletra Beta he de fer copy-paste d'un text on en tinc una i això és cutre, cutre a matar. I lent.
Agrairé que la vostra resposta no vagi acompanyada de cap comentari del tipus: "no fotis, Ferran, que no saps com fer una cosa com aquesta". Danke!

SOS
Sorry, no English version this time!

15 comentaris:

Núria ha dit...

Ferran,
Primer de tot, una abraçada des de Palafrugell. A veure si tornes a visitar-nos aviat.
Pel que fa al que comentes crec que no et puc ajudar massa. Has provat des d'Insertar>Símbolo i un cop localitzada la lletra, fixar-la amb Teclas? No sé si aquesta opció et pot funcionar. És tot el que se m'acut, però és clar, en quant a informàtica em definiria com a "mediocre"

Charlie Hi-Hat ha dit...

Ei què tal.
Jo no sé incorporar aquesta tecla a un teclat, però si que sé pitjar Alt+ 0223.

Sara Maria ha dit...

Funciona! Bones vacances a tots!

JAL ha dit...

No deien que era una lletra en extinció i a partir d'ara bastaria "ss"?

Puji ha dit...

Charlie, que cabron! ja ja!

Ferran ha dit...

Fet, merci. Un "problema" menys!

Núria llegir "Palafrugell" em fa venir com una peneta; des de l'agost que no hi he tornat :-(

Jal sí... més o menys. La revisió gramatical de l'alemany, deu fer uns 10 anys, va "condemnar" la ß a ser substituïda, en força casos, per la "ss". Tot i això, hi ha moltes paraules que encara s'escriuen amb la "eszet" (ß).

Deric ha dit...

ui, ni idea, no em treguis del alt+253

Josep Lluís Pouy ha dit...

En Alemania y Austria, la letra ß está presente en los teclados de ordenadores y máquinas de escribir, normalmente a la derecha de la fila más alta. En otros países, esta letra no aparece en los teclados, pero una combinación de otras teclas puede producirla. Los detalles de la disposición del teclado dependen del idioma de entrada y del sistema operativo.
• Macintosh: Opción+S.
• Microsoft Windows: Alt+0223, Alt+225, Ctrl+Alt+S; en algunos teclados, como el US-International también AltGr+S.
• X Window System: AltGr+S o tecla Compose, s, s.
• Emacs: C-x 8 " s.
• GNOME: Ctrl-Mayúsculas-DF o, en la versión de GNOME 2.15 y posteriores, Ctrl-Mayúsculas-U, df.
• Ubuntu: AltGr+S.
En el editor de textos Vim y en GNU Screen, el dígrafo es ss.

El merit és de wikipedia

Ferran ha dit...

Doncs deric, ja en saps més que jo, que tot just acabo de descobrir que la tecla Alt serveix per alguna cosa! :)

Josep Lluís, mil gràcies a tu... i a la Wikipèdia!

Musafir ha dit...

Ho tens ben fàcil, xicot!
Mira, quan jo estudiava "àrab" a l'escola d'idiomes em tornava voig, per a escriure en caracters àrabs am un teclat pensat... per a escriure d'esquerres a dretes; i no a l'inrevés com en àrab.
Així és que no et conte com escrivia en Word, per a que no riguis de mi, jeje
Salut!صحة

Sergi ha dit...

Tu amic Ferran el què has de fer és tornar a casa d'una vegada i començar a fer servir la ç i no tant la lletrota aquesta ß.
Té conya que parlem de les "ss" estant a Alemanya... no si ja et dic jo que...
Vols dir que anem bé...
Salut i lletres

zel ha dit...

Ja t'han dit l'única cosa que jo faig, és l'insertar un símbol dels que ofereix el programari i em sembla que hi ha l'opció d'afegir-lo a algun lloc, però ara mateix no sé com...ja ho miro!

quim ha dit...

No al punt volat!, no al punt volat!!!!

AUPA (Associació d'Usuaris de Portàtils Anormatius)

Ferran ha dit...

Buf, Musafir... Si l'Alt i la ß són un misteri, l'àrab s'escapa de la meva percepció. T'admiro per haver estat capaç de posar-t'hi!

Sergi, ben vist això de la "SS", hehe... Pobres alemanys, hauran de portar aquest estigma al damunt durant segles!

De fet, Zel, m'has dit el que esperava sentir: la possibilitat d'afegir aquest símbol de manera "fixa". A mi també em sembla que es pot fer d'alguna forma i que, evidentment, això és més còmode que haver de recordar Alt+0223...
No et molestis gens a buscar-ho, eh? Gràcies en qualsevol cas!

A saber què t'haurà fet el pobre punt, Quim!

quim ha dit...

Tocar els p.... Costa tant ser normatiu (Shift+estirament de dits mantenint una posició acrobàtica per sobre el teclat i polsant sempre la tecla del costat per la qual cosa has de tornar enrera, esborrar i repetir l'operació). En comptes del punt volat, ell punt normal és tan agraït :)