divendres, 11 de gener de 2008

Franco, Franco, que tiene el culo blanco...

Així començàvem a cantar, de nanos, la lletra "oficiosa" de l'himne espanyol. Mooolts anys després, un bon dia entro al 3cat24 i em trobo amb la notícia que existeix, des d'avui, una proposta de lletra oficial per la "Marcha Real", aprovada en el marc d'una reunió del Comité Olímpic Espanyol. Cómor?!?
El primer que m'ha passat pel cap són les declaracions d'alguns polítics (espanyols), que atacaven les iniciatives per posar en marxa les seleccions esportives catalanes amb l'argument que la intenció era política i no esportiva. També deien que era terrible pretendre obligar els esportistes a barrejar-se en qüestions polítiques. Naturalment, a aquells polítics espanyols només se'ls creien els qui se'ls volien creure, perquè era evident que els seus arguments també eren polítics. Per si algú ho dubtava, avui ha arribat la prova. El que farà trempar alguns espanyols serà que els esportistes que defensin la bandera del seu país ho facin cantant, i no precisament el "Franco, Franco, que tiene el culo blanco...".
I això no és barrejar política i esport, oi?

A story about an anthem
The Spanish anthem is a pretty original case: it is one of the few "national" anthems in the world which has no lyrics. Maybe the only one. At least, this was true until now, since a proposal of lyrics has been presented today, and might in the near future reach the Spanish Parliament.
Honestly, that the Spanish anthem can be sung or not doesn't seem very important to me. The ridiculous thing about it is when you relate this fact to domestic politics: for years, Catalonia has been fighting to have national selections (yes, I'm talking about sports). Wales, for example, plays football in international competitions and is, at the same time, a part of the UK. In our case, Spain is always putting all possible presure so that Catalonia does not achieve this goal.
Some of the arguments given by Spanish nationalist polititians is that mixing sports and politics is sooo bad; and also that oblige sportsmen and women choose in what selection they would like to play is sooo bad.

Now, after the Spanish Olympic Comitee suggested it would be good that the Spanish sportsmen and women could sing the country's anthem together, this lyrics have been presented. Isn't this a way of mixing politics and sport? Whom do they (Spanish polititians) pretend to cheat?

10 comentaris:

zel ha dit...

Nosaltres cantàvem:
Visca espanya, penjada d'una canya si la canya cau, espanya adeu siau!
Apala...eh que t'agrada?

Musafir ha dit...

Be, la veritat és que este tema de l'himne crearà molta polèmica, de segur. Jo no trobe malament que hi hagi un himne ni una bandera per a l'estat com a tal. Qui es senta representat, que el canti. No trobe malament que les seleccions de Catalunya, Euskadi o Andalusia participin en competicions internacionals. El meu punt de vista està una mica dividit: Als 5 anys vaig haver d'aprendre català, i vaig haver de cantar l'himne del Segadors al col·legi, gairebè baix pressió del meu profe, per a una actuació davant els pares.
Jo vaig nèixer a Madrid, i tota la meua família és de Madrid. No em pregunteu per l'himne de Madrid, que no me'l conec pas... i la bandera... que us puc dir... 7 estels sobre fons roig: quasi semblaba comunista als anys 80. I fins el 1985 no es va fer oficial...
El meu avi era basc; jo parle una mica d'euskara, i la meua àvia era andalusa... Ara visc a Alacant, i els valencians diuen que no parlen català i que no volen ser part dels Països Catalans...
No em pregunteu sisplau, d'on sóc...: A Madrid, sóc el valenciano; A València, sóc el d'Alacant; A Catalunya, sóc el madrileny raro que parla català; i a Sant Sebastià sóc l'erdaldun" que és pot traduïr per "espanyol que no parla basc"...
Potser sí que quan isc de viatge a l'estranger, em reconec com "espanyol". Però també em sento una mica basc, andalús, valencià, català, i madrileny... Per damunt de banderes i d'himnes...

Musafir ha dit...

Mireu, esta lletra sí que m'ha agradat per a l'himne...

http://es.youtube.com/watch?v=3mSCOYyoq_g&NR=1

Saludets!

Xavi ha dit...

Crec que l'ús de les paraules (en concret, política) té aquestes coses que comentes. Una altra paraula seria nacionalisme. El nacionalisme català o el vasc, són nacionalismes, amb totes les connotacions pejoratives que això comporta. El nacionalisme espanyol en canvi, no és nacionalisme. És aquí la doble moral. Evidentment, no es despentien el més mínim, ja que aquestes connotacions ja formen part del subconscient colectiu del nacionalista espanyol.

Deric ha dit...

jo també cantava lo del culo blanco!
Creus que si els del pepe surten el març ens la faran aprendre a tots i cantar-la cada dia al començar la feina? Ai! Quina mandra! i quin perill i quina por que em fa tot això de l'espanyolisme ranci!

ciro ha dit...

no sé si és juntar esport i política. per a mi, sobretot, és donar sortida als quilos de caspa que hi ha per aquí... n'hi ha (molts) que estan sonats, la veritat.

Sylvie ha dit...

Guapo, trobo que aquest cop barreges coses. A mi em sobta un himne sense lletra, si el sents, sigui el que sigui, necessites cantar-ho com passa en totes les cançons..
SI els esportistes l'han de cantar o no, noi, ningu els obliga. El comite proposa una lletra que haurà d'esser aprovada, cantar-la o no, serà ja qüestió de sentiments, no?
Petonetsss

Ferran ha dit...

Hehe, aquesta versió no la coneixia, Zel. Sí que està bé, sí.

Hola Musafir el que em fot d'aquesta història és que, un cop més, els que foten a parir als "nacionalistes" (que mai són castellans, per suposat), no deixen de mostrar el seu nacionalisme, un cop rere l'altre. Que l'himne d'Espanya tingui lletra o no, de debò, m'importa tant com que en tingui (o no) el del Japó, Finlàndia o Ghana.
Deu n'hi do quina barregeta de sangs que tens, nen! :-)

Xavi ni més ni menys. I està clar que això no passa només a l'estat espanyol: en el subconscient col·lectiu de tot el món, qui té un estat és "patriota" i això és bò, mentre que qui aspira a tenir-ne un és "nacionalista" i això és dolent. El perquè de tot plegat és ben evident, oi?

El pitjor, Deric, és que si guanya el PP no només tornen al poder els fills de Franco, sino que en el PSOE faran un canvi de cromos (ZP al carrer, Bono al poder) i el somni federalista (que, d'altra banda, ni el propi ZP ha volgut fer realitat) quedarà oblidat per sempre. Ejpaña sólo hay una!

Ei, Ciro sí que n'hi ha, de caspa, sí. Només cal llegir-se la lletra un cop per flipar. Ara que, molt em temo que si això mateix passés a Catalunya... no ho resoldriem molt millor. Quina peneta de països, el propi i el veí!

Bones, Syl Si tens raó, sí que barrejo; però aquest és el tema, justament: quan Catalunya demana seleccions (esports), "els altres" diuen que en realitat ho fan per una qüestió política. I no deixa de ser cert, en part. Però justament per això mateix, ¿que no és política, això de la lletra per l'himne espanyol? I en canvi s'impulsa... des del COE!!
Vamos, que no sóc jo el primer que ha barrejat les coses, sino "ells".
Petonet, guapa.

llopis ha dit...

home no està tan malament l'himne que proposes MUSAFIR... almenys hi surt el cava i no els espumosos aquells artificials...

Bé no s'aclaren ni ells amb l'himne. A mi m'agradaria més que tornés el de la bandera tricolor...

Ferran ha dit...

Pel que acabo de llegir per internet, amic llopis, del tema de la lletra se n'obliden, si més no per ara. Coincideixo amb tu: posats a ser espanyol (hehe), tant per tant l'himne de Riego és molt xulo! (el vaig tenir com a melodia del mòbil, fa un parell d'anys :-)